Skip to content

HR-Chef

HR-Chefens primära syfte är att skapa förutsättningar för personalen och organisationen att nå uppsatta mål och visioner. Arbetet kan delas upp i två delar, strategiskt och operativt arbete. HR-chefens arbete kan också beskrivas utifrån en process i tre steg där första steget är att attrahera personal, det andra att utveckla och i vissa fall även ett tredje steg när man behöver avveckla. Rollen kan se väldigt olika ut beroende på organisationens storlek, inriktning och bransch. Vanligt förekommande arbetsuppgifter och områden är följande:

  • Rekrytering
  • Anställningsavtal
  • Introduktion
  • Arbetsrätt och förhandlingar
  • Pensioner och försäkringar
  • Löner och Förmåner
  • Personalpolicy
  • Arbetsmiljö
  • Utbildning
  • Kompetensutveckling
  • Ledarskapsprogram
  • Performance management (Prestationsutveckling)
  • Talent management (Talangutveckling)
  • Coachning av ledare och medarbetare
  • Employer branding
  • Traineeprogram
  • Strategisk kompetensförsörjning
  • Uppförandekod
  • Medarbetarundersökningar
  • Rehab
  • Jämställdhet
  • Mångfald